| BIOGRAFIA:
Peter Murphy W latach 1977-1983 był wokalistą prezentującego rock gotycki zespołu Bauhaus. Jako jego frontman przyczynił się do powstania charakterystycznego gotyckiego wizerunku grupy. Jego sposób ubierania się i zachowanie na koncertach miały wywoływać grozę u publiczności. Służyły temu: czarny ubiór, odpowiednie oświetlenie (np. pojedynczy silny reflektor, oświetlający wokalistę od dołu), odgrywanie scen nawiązujących do tekstów utworów, ekspresyjna mimika. Po rozpadzie Bauhausu, spowodowanym tarciami wewnątrz zespołu, zajął się współpracą z Mickiem Karnem, basistą zespołu Japan. Tworzony przez nich projekt Dali's Car nagrał tylko jedną płytę, która okazała się komercyjnym fiaskiem, po czym szybko zakończył działalność. Muzyka, która znalazła się na krążku The Waking Hour, była eksperymentalną odmianą elektronicznej muzyki pop, połączonej z mrocznym wokalem Murphy'ego. Pojawiające się w 1985 r. ze strony pozostałych członków Bauhausu propozycje reaktywacji zespołu zostały przez Murphy'ego stanowczo odrzucone. W rezultacie utworzyli oni zespół Love and Rockets, a Murphy zaczął nagrywać płyty solowe. Początkowo na swoich płytach Murphy zaproponował muzykę dość różnorodną, lecz przez to niespójną, od gotyckich kompozycji, przypominających czasy Bauhaus, przez zwykły rock, po lżejszą muzykę pop. Dopiero na Love Hysteria przedstawił bardziej dopracowany materiał. Cały album przepełniony był specyficzną atmosferą tajemniczości i metafizycznej poetyki. W tekstach sięgnął po tematy filozoficzne, a nawet teologiczne. Największą popularnością cieszył się kolejny album, Deep. Muzycznie był on znacznie bardziej dynamiczny od poprzedniego. W późniejszych latach Murphy nie potrafił już osiągnąć tak dobrych rezultatów. Na Holy Smoke i Cascade skierował bardziej się w stronę muzyki pop. W 1990 roku Murphy (do tej pory katolik) zmienił wyznanie na islam. W 1992 r. przeniósł się wraz z rodziną do Turcji, gdzie nadal mieszka i tworzy. Jego żona, Beyham, jest dyrektorem artystycznym tureckiego Zespołu Tańca Współczesnego. Wyrazem fascynacji Murphy'ego kulturą bliskiego wschodu jest wydana w roku 2002 płyta Dust zawierająca muzykę opartą na tureckich motywach muzycznych i tradycyjnym instrumentarium. W roku 1998 Murphy wziął udział w The Resurrection Tour – serii koncertów zorganizowanych z okazji 20-lecia powstania zespołu Bauhaus, reaktywowanego specjalnie na tą okazję. W 2004 roku ukazała się, ostatnia jak dotąd, solowa płyta Murphy'ego Unshattered, osadzona w stylistyce pop. W latach 2005-2006 został ponownie reaktywowany zespół Bauhaus. DYSKOGRAFIA: z Bauhaus: PŁYTY STUDYJNE: In the Flat Field (4AD) – 1980 Mask (Beggars Banquet) – 1981 The Sky's Gone Out (Beggars Banquet) – 1982 Burning from the Inside (Beggars Banquet) – 1983 Go Away White (Bauhaus Music) – 2008 PŁYTY KONCERTOWE: Press the Eject and Give Me the Tape (Beggars Banquet) - 1982 Rest in Peace: The Final Concert (Nemo/Beggars Banquet) – 1992 Gotham (Metropolis) – 1999 SKŁADANKI: 4AD (4AD/12" single) – 1983 1979-1983 Volume 1 (Beggars Banquet) – 1986 1979-1983 Volume 2 (Beggars Banquet) – 1986 Swing the Heartache: The BBC Sessions (BBC/Beggars Banquet) – 1989 Crackle - The Best of Bauhaus (Beggars Banquet) – 1998 z Dali's Car: The Waking Hour (1984) PŁYTY SOLOWE: Should The World Fail To Fall Apart (1986) Love Hysteria (1988) Deep (1990) Holy Smoke (1992) Cascade (1995) Recall (1997) A Live Just for Love (live) (2001) Dust (2002) Unshattered (2004) Źródło „http://pl.wikipedia.org/wiki/Peter_Murphy” |